
CHURCH AND PAEDOPHILIA

The mudslinging against Ratzinger resumes

ECCLESIA 11_01_2022

Nico 

Spuntoni

The mudslinging against Ratzinger has begun again. The man who will be remembered

for having first denounced "the filth in the Church" during the 2005 Via Crucis and then

for having fought against it once he became Pope, has been accused by the weekly

magazine Die Zeit  of having covered up for a paedophile priest.

The facts purportedly date back to 1980, when the Pope emeritus was

https://newdailycompass.com/en/ecclesia
/usr/local/lsws/lanuovabq.it/public_html/en/nico-spuntoni-1
/en/nico-spuntoni-1
/en/nico-spuntoni-1


Archbishop of Munich and Freising. According to the German magazine, the smoking

gun is to be found in a 2016 document drawn up by the archdiocesan ecclesiastical

tribunal, which states that the bishops of Essen and Munich had failed to fulfill their duty

to protect minors.

The protagonist of the case is “Father H.”, a priest from the diocese of Essen,

who is accused of forcing an 11-year-old boy to perform oral sex in 1979 and who was

transferred to the main diocese of Bavaria in 1980 for therapy with the consent of the

then Archbishop Ratzinger. "Father H.", as he is referred to in the sensationalist articles

that are currently appearing, is none other than Peter Hullermann, and the alleged

involvement of the current Pope Emeritus in his case had already come under the

spotlight in March 2010.

At the time, in fact, Der Spiegel published the revelation in the same days in which

the Pastoral Letter to the Catholics of Ireland was made public, the document-symbol of

the pontificate of Benedict XVI on the subject of paedophilia. The timing was probably

not accidental and had the effect of striking a blow to the credibility with which the then

reigning Pontiff intended to clean up the Church.

Now, almost twelve years later, that story is recalled by another German weekly

with the only novelty being a document from 2016 of the ecclesiastical court of the

archdiocese that ended up in the hands of the press just before the announced

publication - between 17 and 22 January - of the report on abuses and cover-ups in

Munich in the period 1945-2019. The report was prepared by WSW, the same law firm

that produced the first report commissioned by the archdiocese of Cologne, which was

subsequently blocked by Cardinal Rainer Maria Woelki because it was said to have

presented significant legal lacunae and violated the rights of those involved.

The halt to publication cost the Archbishop of Cologne a massive smear 

campaign, which was followed by an apostolic visit and a break ordered by Rome.

However, even in Munich, the initially planned publication of the report was not

respected, since Cardinal Reinhard Marx had announced it for the summer of 2021. The

article in Die Zeit, taken up by all the world's media, could have the effect of focusing the

spotlight on the upcoming publication since - as the authors explained - the legal team

should have paid "particular attention" to the case of "Father H.".

The accusation against Ratzinger of having covered up for the paedophile 

priest, in any case, was already dismantled in 2010 after the Spiegel article was

published with the explanation provided, thanks to documents in its possession, by the



archdiocese of Munich and Freising formerly led by Cardinal Marx: the former

archbishop gave his consent to the transfer of the priest to Munich but not to his return

to pastoral activity. The facts were as follows: informed of the violence committed

against an 11-year-old boy on his return from an excursion, the diocese of Essen

ordered Hullermann to undergo psychotherapeutic treatment for which he would have

to move to the Bavarian capital. The priest then asked the archdiocese of Munich for

accommodation and his request, which discussed at a meeting on 15 January 1980 at

which the then Archbishop Joseph Ratzinger was present, was granted.

The green light from the current Pope Emeritus was limited to accepting the 

transfer, not to conferring pastoral duties, as archdiocesan spokesman Bernhard

Kellner pointed out in 2010. A month later, however, Hullermann was given a parish

duty by the then vicar general Gerhard Gruber. This decision was taken "contrary to

what Ratzinger had decided", according to Andrea Tornielli - the current editorial

director of the Holy See's Dicastery for Communication - and Paolo Rodari, who

supported the defensive thesis in "Attack on Ratzinger". Gruber, who is still alive,

admitted responsibility in a letter dated 12 March 2010, speaking of his "grave error".

From 1980 to 1982, there were no reports or accusations of criminal conduct by

Hullermann, who was transferred to Grafing in December 1982 at the behest of Cardinal

Friedrich Wetter, who succeeded him as head of the archdiocese of Munich after

Ratzinger's promotion to Prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith.

In the Bavarian municipality, “Father H.” was again guilty of paedophilia, for

which he was sentenced to eighteen months on probation in 1986. Also suspected of

having committed abuses in Garching, where he stayed from 1987 to 2008, he was

suspended in 2010 from the archdiocese of Munich and Freising for having violated

Cardinal Marx's ban on providing spiritual assistance to minors two years earlier.

About twelve years ago, when the affair was reported by Der Spiegel and

relaunched by the New York Times with the accusation that Ratzinger had been

informed of the priest's reassignment despite his therapy, the archdiocese of Munich

stood firm, claiming through the spokesperson that it believed that the then archbishop

did not know of his vicar general's decision. Now, however, the content of this document

from the tribunal of the archdiocese of Marx, dated 2016 - with Benedict XVI no longer

reigning - has been leaked, which allegedly presents negative judgments on the handling

of the Hullermann case by the then archbishop.

An interesting interpretation of the scandal that broke twelve years ago and 

targeted Benedict XVI, with calls for his resignation, was put forward by Massimo



Introvigne, interviewed in the aforementioned book by Tornielli and Rodari - precisely

because of the revelations concerning the Hullermann affair. It is worth proposing it

again in light of the attacks suffered by the Pope Emeritus in these hours following the

article published in Die Zeit:

"The controversies that erupted in March 2010 show a typical characteristic of

moral panics: facts dating back many years, in some cases more than 30 years, and in

some cases already known, are presented as 'new'. The fact that - with a certain

insistence on the Bavarian geographical area, where the Pope (now Emeritus, ed.)

comes from, and the period during which Cardinal Ratzinger headed the Congregation

for the Doctrine of the Faith - presented on the front pages of newspapers of the 1980s

or even 1970s as if they had happened yesterday, and that furious polemics arise, with a

concentric attack that every day shouts out new 'discoveries', clearly demonstrates how

moral panic is promoted by 'moral entrepreneurs' in an organised and systematic way.

The case of Munich, which - as some newspapers have headlined – ‘implicates the Pope’

is in its own way a textbook example".

 


