DAILY(4) COMPASS

Managing Director Riccardo Cascioli MADE FOR THE TRUTH

TOWARDS THE CONCLAVE

Malore, Becciu and China: the system closes
ranks around Parolin

05_05_2025

Riccardo

Cascioli

&

P

There is no doubt: the power that dominates the media is closing ranks around former
Secretary of State Pietro Parolin, protecting him in his race for the papacy. How? By

ignoring and suppressing news and articles that could in any way harm him, and even


https://newdailycompass.com/en/ecclesia
/usr/local/lsws/lanuovabq.it/public_html/en/riccardo-cascioli
/en/riccardo-cascioli
/en/riccardo-cascioli

by launching campaigns against those who try to report the news accurately.

One first curious fact is the disappearance of an article in the latest issue of the
popular Italian weekly magazine L'Espresso, withdrawn just as it was going to press. This
was noticed by an Italian website simply because the title of the
article (‘Parolin, the diplomacy of the invisible') remained in the summary, and the two
page article was hastily filled with advertisements. What was in the article? We do not
know, but there is a strong suspicion that it contained something unwelcome for the
former Secretary of State, who must have a good relationship with the progressive
weekly. It's worth remembering that in September 2020 it was L'Espresso that published
the investigation into the Vatican's purchase of a building in London, which was at the
root of Cardinal Angelo Becciu's troubles. The latter, as number two in the Secretariat of
State behind Cardinal Parolin, was allegedly the mastermind of a fraudulent and failed

operation for the Holy See.

Unsurprisingly, the simultaneous news of

, again in connection with the London
building affair, was also overshadowed: €4 million (€1.5 million immediate payment) to
be paid to the financier Raffele Mincione. The Secretariat of State (read Parolin) had
accused Mincione of fraud, a charge that was rejected by the British court. Another slap

in the face for the former secretary of state, but it was decided not to dwell on it.

Even more significant is the story of the iliness that Cardinal Parolin allegedly
suffered on the evening of 30 April: a sudden rise in blood pressure that required
medical intervention for about an hour. The news, which was circulating among the
Cardinals, was first ignored and then, when it appeared in the international news, the

Vatican Press Office issued an official denial.

Meanwhile, in Italy, Corriere della Sera, Repubblica, Messaggero (the three most read
daily newspapers in Italy) and others launched vulgar attacks against alleged "crows",
with completely fabricated and not very original background stories (the American right
is always involved, playing in leftist narratives the same role that the CIA played in
student assemblies in the 1970s). Also noteworthy is the work of men in the Curia to
deny a rumour - which many sources claim to be true - that could harm the election
campaign, just as they are trying to win the necessary votes among the supporters of

Hungarian Cardinal Peter Erdo.

The most serious fact, however, which demonstrates the failure of Cardinal Parolin's

diplomatic approach, is the appointment by China of two bishops while the Chair of St


https://www.professionereporter.eu/2025/05/lespresso-pezzo-sul-cardinale-parolin-cancellato-quasi-in-edicola/
https://www.milanofinanza.it/news/conclave-nuovi-guai-per-le-finanze-vaticane-santa-sede-condannata-a-pagare-4-1-milioni-di-euro-per-lo-202505022030166648#google_vignette
https://www.milanofinanza.it/news/conclave-nuovi-guai-per-le-finanze-vaticane-santa-sede-condannata-a-pagare-4-1-milioni-di-euro-per-lo-202505022030166648#google_vignette

Peter is vacant. As the , notably Wu Jianlin, auxiliary
bishop in Shanghai, and Li Jianlin in Xinxiang, in Henan province. Beijing's gesture is very
serious because only papal appointments have canonical value, and in this way the
Communist regime wants to clearly assert its total control over the Chinese Catholic
Church. It is a direct challenge to the Holy See and to whoever will be the next Pope, but
above all it is a defeat for those who wanted and defended tooth and nail, even against
all evidence, the secret agreement signed in 2018 and then renewed every two years

until 2024, when the renewal was extended to four years.

Although the terms of the agreement are secret, the Secretariat of State has
always maintained that the Pope has the final say on appointments. However, this has
been consistently contradicted by the facts, as of the 12 bishops appointed after 2018
(this is the most realistic estimate), there are several cases where it is clear that the Pope

has had to make the best of a bad situation.

And this is without taking into account that all these bishops are well
integrated into the structures of the Chinese Communist Party. The most sensational
case was that of the Bishop of Shanghai, Joseph Shen Bin, who was installed by the
Chinese authorities on 4 April without even informing the Holy See. The Holy See
protested (without raising its voice too much), but then had to swallow the appointment
and make it its own on 15 July. In the name of the agreement with China, the Holy See
also had to digest the geographical redefinition of some dioceses, which the Beijing
government wanted to coincide with administrative boundaries. As a result, the 150
archdioceses, dioceses and apostolic prefectures listed in the Pontifical Yearbook will be

reduced to just under 100.

Even taking into account the most recent appointments,

(which, incidentally,
never mentions the Pope) shows that the official dates of appointment differ by several
months. This is the case of the new bishop of Luliang, Anthony Ji Weizhong, ordained on
20 January: according to the Chinese government, the bishop was elected on 19 July
2024, but according to the Holy See, the Pope's appointment came on 28 October, more

than three months later.

Now, with the appointment of two bishops while the Holy Chair of Saint Peter
is vacant, the Chinese government has raised the bar, showing, for those who want to
see, that the emperor has no clothes, that in China it is the Communist Party that
appoints bishops, and that - as the Daily Compass has always maintained - this

agreement represents the sell-out of the Church to the Communist regime; a


https://newdailycompass.com/en/parolin-the-great-manipulator-who-wants-to-be-pope
https://www.diakonos.be/who-appoints-the-bishops-in-china-the-conflicting-narratives-of-rome-and-beijing/
https://www.diakonos.be/who-appoints-the-bishops-in-china-the-conflicting-narratives-of-rome-and-beijing/

humiliation for Chinese Catholics and an affront to the memory of the many martyrs

who shed their blood for their fidelity to the Pope and to the universal Church.

Yet something so important has found no space in the mainstream Italian press
(and not only there), which is entirely focused on promoting the man who is the main

architect of this diplomatic disaster.

And still on the subject of China, it is only right not to forget that there are other
cardinals in the conclave who are at the forefront of supporting Parolin in this
agreement with China. First and foremost Matteo Zuppi, since "his" Community of
Sant'Egidio strongly supports the agreement and has been the main ally of Parolin and
Pope Francis. Nor should we forget the new Bishop of Hong Kong, Cardinal Stephen
Chow Sau-yan, who even promotes courses of Sinicisation (in fact, the creation of a
Chinese national church under the leadership of the regime) for his priests. And finally,
the Filipino Cardinal Luis Antonio Tagle, according to whom the agreement with China
serves to "safeguard the valid apostolic succession and the sacramental nature of the

Catholic Church in China". At what cost does not seem to matter.



